Internasjonal
forskningen viser at staten bør stimulere til mer utenlandsk eierskap. En rapport for Bergens Næringsråd kommer merkelig nok til motsatt konklusjon.'
I rapporten fra Menon Business Economics er konklusjonen
oppsiktsvekkende; staten bør vurdere å kjøpe seg kontrollerende eierandeler
dersom det er fare for tap av hovedkontor.
DNs lesere husker kanskje at Bergens Næringsråd nylig kom med uttalelser
som tydet på at de ønsket mer statlig eierskap. Rådet så seg senere nødt til å
dementere dette, og viste i stedet til denne rapporten fra Menon som altså
åpner for statlige oppkjøp som en hensiktsmessig næringspolitikk.
Det oppsiktsvekkende er at rapporten kommer fra et
konsulentselskap med et meget kompetent faglig miljø. En kan til en viss grad
forstå at politikere og fagforeningsledere kan føre en slik argumentasjon på
grunn av uvitenhet. Som forskere vet vi imidlertid at utenlandsk eierskap øker
både lønn og produktivitet, sannsynligvis fordi det øker internasjonal
teknologioverføring. Det aller meste av forskningen bekrefter denne positive
effekten av internasjonalt eierskap.
Staten burde derfor heller oppfordre til utenlandsk
eierskap, snarere enn å forsøke å hindre det. At utenlandsk eierskap høres
skummelt ut er forståelig, men virkeligheten viser altså at det er bra for
Norge og bra for arbeidstakerne.
Menon mener at statlig eierskap kan være på sin plass dersom
utflytting av hovedkontoret gir et nasjonalt verditap. Det står imidlertid lite
i rapporten om hvor dette verditapet eventuelt skulle komme fra.
Den direkte effekten av at et hovedkontor flyttes til
utlandet er at en del dyktige mennesker med høy utdannelse og lønn blir sagt
opp. Det er imidlertid liten grunn til å tro at den typiske hovedkontoransatte
vil være arbeidsledig særlig lenge, og da innebærer heller ikke nedleggelsen
noe samfunnsøkonomisk tap av betydning for Norge.
En indirekte kostnad kan selvsagt være at kunder får lenger
vei til ledelsen og at bedriften blir mindre tilpasset lokale forhold. På den
annen side kan vel nettopp dette være en fordel ved at bedriften
profesjonaliseres og det blir mindre kameraderi mellom forretningsforbindelse
og ledelse. Det blir sannsynligvis også økt kompetanseoverføring når
hovedkontoret ligger i utlandet.
Det kan altså både være positive og negative effekter av at
hovedkontoret flyttes til utlandet. Uten forskning på gevinstens størrelse kan
vi imidlertid ikke dra noen bastante konklusjoner. Menon-rapporten gir oss
dessverre ingen ledetråder til hvor hen slik forskning finnes. Etter det jeg
kan se er det ingen referanser i rapporten som viser til slik forskning. Det er
en god del forskning på hvorfor hovedkontorer flytter, men lite på om
flyttingen medfører et samfunnsøkonomisk tap.
Det er noe forskning som viser at områder med hovedkontor
har høyere lønnsnivå enn andre områder internt i USA, men det er umulig å vite
om hovedkontorene flytter til byer der arbeidskraften er mest produktiv eller
om byen blir mer produktivt fordi det er mange hovedkontor der.
Nå skal det sies at Menon ikke mener staten bør gå inn
dersom det ikke oppstår et samfunnsøkonomisk tap når hovedkontoret mistes. Det
står imidlertid ingenting om hvordan vi kan vite om utflyttingen vil medføre
tap eller ikke.
Ut fra konteksten kan vi kanskje gjette oss frem til at
dette har med næringsklynger å gjøre. Dersom bedriften som er kjøpt opp er tett
sammenvevd i en lokal næringsklynge, kan vi for så vidt tenke oss at det kan ha
en kostnad for denne klyngen om hovedkontoret forsvinner. På den annen side
slår jo rapporten selv fast at nettopp hovedkontorer som er integrert i
næringsklynger har minst sannsynlighet for å bli flyttet.
Vi vet altså at det er en betydelig positiv samfunnsøkonomisk
effekt av internasjonalt eierskap. Det ser ikke ut til at vi vet noe særlig om
den samfunnsøkonomiske effekten av at hovedkontor flyttes. Kanskje innebærer
slik flytting en kostnad, kanskje gir det gevinst. Med så lite kunnskap er det
nokså klart at hensynet til hovedkontorets beliggenhet ikke bør være
utslagsgivende for næringspolitikken.
Den eneste faglige anbefalingen som har fotfeste i
forskningen er derfor at staten bør forsøke å stimulere til utenlandsk eierskap,
fordi forskningen viser at det gir samfunnsøkonomiske gevinster. Staten bør i
alle fall ikke forsøke å hindre utenlandske oppkjøp.
Kommentarer
Legg inn en kommentar