Beregning av potensiell gevinst ved å kutte ut oljeaksjer fra oljefondet

I innlegget «Dårlige argumenter for å beholde oljeaksjene» skrev jeg at fondet potensielt kunne ha økt avkastningen med fem basispunkt om fondet hadde kuttet ut olje. Jeg er blitt anmodet om å vise hvordan jeg kommer frem til det, og det skal jeg nå forklare.

Oljeindeksen har omtrent 35% mer volatilitet enn indeksen. Jeg antok at tre prosent av oljefondet var investert i oljeaksjer (realiteten er antakeligvis nærmere fire), slik at fondets volatilitet er 1,1% høyere med oljeaksjer enn uten. Det siste krever naturligvis en antakelse om at det ikke er noen diversifiseringsgevinst ved å inkludere oljeaksjer.

Dersom vi i stedet økte risikoen i fondet ved å øke systematisk risiko med sammen faktor, så ville det gitt samme økning i meravkastningen. Meravkastningen til indeksen siden oppstart har vært 4,5 prosent med tre prosent risikofri rente. Den risikofrie renten er antakeligvis lavere (data fra Ken French viser at den har vært ca. 1,7%), men på den annen side kan vi ikke vente samme avkastning i fremtiden som den vi har sett historisk, så 4,5% kan være et rimelig anslag.

1,1% x 4.5%=0.05%, altså fem basispunkt. Dette tilsvarer ca. 415 millioner per år med dagens markedsverdi.

Utregningene kan du ser her.

Kommentarer