Oljefondet
slik det forvaltes i dag har en nærmest uendelig tidshorisont. Den siste ukes
debatt om oljepengebruken viser imidlertid hvor stor politisk betydning
kortsiktige svingninger kan ha. Politiske hensyn kan derfor innebære betydelige
begrensinger i fondets investeringsstrategi.
Det er derfor slett ikke sikkert at det er
hensiktsmessig for fondet å ta mer kortsiktig risiko for å utnytte fondets
langsiktige perspektiv, slik fondets strategiråd anbefaler. Store svingninger i
fondets verdi kan utløse krav om endring i forvaltningsstrategi eller større
uttak.
Et mål på langsiktighet er gjennomsnittlig
tilbakebetalingstid. Dersom du for eksempel låner ut penger rentefritt i 10 år,
så er gjennomsnittlig tilbakebetaling på 10 år. Mottar du renter underveis,
blir gjennomsnittet litt mindre enn 10 år.
Det lar seg gjøre å beregne dette for
oljefondet. Regner vi med avkastning og uttak fra Oljefondet på fire prosent
hvert år frem til solen sluker jorden, så er gjennomsnittlig
tilbakebetalingstid 650 år. Det er evigvarende nok for de fleste.
Men Oljefondet er ikke som et lån. Det
består av risikable investeringer som svinger mye i verdi fra et år til et
annet. Handlingsregelen sier at vi kan bruke fire prosent av fondet hvert år. Men
er det store endringer i fondets verdi fra et år til et annet, så blir det
store variasjoner i hvor mange milliarder disse fire prosentene representerer.
I figuren ser vi verdiutviklingen til
Oljefondet sammen med bruken av oljepenger. Det er en nokså klar motsatt
sammenheng her. Når børsene går opp, så synker oljepengebruken under
handlingsregelen. Den viktigste forklaringen på variasjonen i faktisk
oljepengebruk ser altså ut til å være svingningene i verdens finansmarkeder.
Finansdepartementet tilfører altså statsbudsjettet
en stabilt voksende kontantstrøm fra oljesektoren. Vi bruker i dag nesten fem
ganger mer oljepenger enn i 2002. Svingninger i finansmarkedenes humør fører
imidlertid at oljepengebruken i prosent av fondet varierer mye. Dette betyr at
handlingsregelen praktiseres slik den sannsynligvis var ment; som en regel for
langsiktig innfasing av oljepengene.
Alternativt kan vi tenke oss en mer
mekanisk regel hvor vi bruker akkurat fire prosent av fondet hvert år, uten
hensyn til om verdens børser er preget av eufori eller depresjon.
En slik praksis ville imidlertid støte på
store praktiske problemer. Skulle for eksempel tunnelprosjekter stoppes når det
er nedtur i verdens finansmarkeder, for så å startes opp igjen når optimismen er
tilbake?
I en stadig mer integrert og globalisert
verden vil vi også se at når verdens økonomi går dårlig, så sliter også Norge,
selv om erfaringen fra finanskrisen ikke var slik. Det er ikke sikkert vi
skånes neste gang. Da er det jo dumt om vi har en regel som innebar enorme kutt
i offentlig sektor når krisen er på sitt verste fordi markedsverdien av
oljefondet samtidig har kollapset.
Et annet problem er at et slik jojo-prinsipp
vil skape problemer for selve forvaltningen av fondet. Dersom uttakene bestemmes
av siste års tap eller gevinst, så vil avkastningen bli mer ustabil. I så fall
må fondet redusere risikoen, noe som igjen betyr lavere avkastning.
Det er derfor nokså opplagt at uttaket
ikke kan være basert på fondets børsverdi til enhver tid. Kritikken mot finansminister
Siv Jensen fra krefter i eget parti fremstår derfor som ganske urimelige. En
kan selvsagt ha ulik oppfatning av hvor stort uttaket skal være. Noen mener at
fondet skal tappes over tid, mens andre mener det er riktig med et lavere men
evigvarende uttak. En debatt om uttaket over tid skal være høyere eller lavere
enn fire prosent er helt legitimt.
Å gi finansdepartementet og kritikk for at
de ikke automatisk justerer opp oljepengebruken til rundt fire prosent av
fondet i anledning børsfesten, virker imidlertid useriøst. Carl I. Hagen har
for vane å sammenligne finansdepartementets økonomer med skredderne i «Keiserens nye klær». Det ser imidlertid ut for meg som om skredderne har gjort en
aldeles utmerket jobb her.
Kommentarer
Legg inn en kommentar