Trond
Giske kjøpte Cermaq aksjer for 1,6 milliarder kroner som statsråd i fjor. Gevinsten
ble 600 millioner. Departementet handlet aksjene med ønske om kortsiktig
profitt, og lyktes. Handelen viser at staten kan tjene på ikke å selge til
første og beste kjøper.
Cermaq-aksjene gav en avkastning på 38 %
på et drøyt år. Det er en solid prestasjon sammenlignet med indeksen som bare
steg med 22 % i samme periode. Prestasjonen er enda mer imponerende når vi vet
at hensikten med investeringen var kortsiktig gevinst. Aksjekjøpet økte eierandelen fra 44 % til 59
%, men det fremgår av fullmakten fra Stortinget at kjøpet slett ikke var
motivert ut fra et rødgrønt ønske om mer statlig eierskap. Departementet så rett
og slett en kortsiktig fortjenestemulighet i aksjemarkedet. Giske mente aksjen
var undervurdert.
Fjorårets kjøp skjedde etter at John
Fredriksens Marine Harvest bød 107 kroner per aksje. Dette tilsvarer en pris i
dag på 55 kroner, etter utbytter i 2014. Fredriksens bud fremstår nå som en
vits. Staten får nesten det dobbelte av Mitsubishi, som betaler 96 kroner per
aksje. Med dagens inntjening vil det gi en avkastning til det japanske
selskapet på rundt 6 % av investert kapital. Hadde departementet akseptert
Fredriksens lave bud ville, den kypriotiske milliardæren oppnådd en avkastning
på nesten det dobbelte.
Prisen staten har oppnådd er langt høyere
i forhold til inntjening enn gjennomsnitt for Oslo Børs. Inntjeningen må nok
øke en del for at dette skal bli lønnsomt for Mitsubishi, men det kan jo skje.
Staten kjøpte sannsynligvis aksjene for å
komme i en bedre posisjon før nedsalg. Ambisjonen var «… at posten realiseres i
en senere industriell transaksjon» i følge fullmakten. Det var allerede besluttet
at eierandelen skulle ned i 34 %, så oppkjøpet var opplagt en del av en
salgsprosess. For dagens regjering har det utvilsomt vært en stor fordel å
selge Cermaq som majoritetseier.
Nå fikk riktignok departementet litt
hjelp. Både styret i Cermaq og den eksterne rådgiveren fra Fondsfinans mente
selskapet var undervurdert, så det er foreløpig ikke behov for at næringsministeren
oppretter «Avdeling for Kortsiktig Børsspekulasjon». Men hvilken lærdom bør vi
trekke av departementets vellykkede Cermaq-spekulasjon?
Konklusjonen bør være at departementet har
håndtert nedsalget i Cermaq på en fornuftig måte. Staten bør fortsatt ikke eie
vanlige kommersielle bedrifter. Nær sagt enhver kommersiell bedrift kan
fremstilles som strategisk viktig for staten, men argumentasjonen blir ofte
ganske konstruert.
Cermaq-salget viser imidlertid at Staten har mye å tjene på å være en fornuftig selger.
Cermaq-salget viser imidlertid at Staten har mye å tjene på å være en fornuftig selger.
I utgangspunktet gir aksjekursen en god
pekepinn på en rettferdig verdi på selskapet, så departementet kunne ut fra en
slik tankegang solgt til Fredriksen i fjor. Men majoritetsandel omsettes ofte
for mer enn aksjekursen.
En majoritetseier kan endre på driften
eller finne stordriftsfordeler. Da kan overskuddet øke. Det er derfor ikke
uvanlig at kjøperen betaler mer enn børskurs for virksomheter. Det er ingen
grunn til at staten ikke skal forsøke å hente ut mest mulig av en slik gevinst.
Det betyr at når staten selger
virksomheter bør den bruke tid og sørge for flest mulig interessenter. Salget
av kommunale kraftverk rundt årtusenskiftet bar for eksempel i mange tilfeller preg
av en uprofesjonell prosess der enkelte kommuner aksepterte det første og beste
tilbudet. Kraftselskapene var jo heller ikke børsnotert, så kommunen hadde ikke
noen markedsverdi å ta utgangspunkt i.
Det er altså fortsatt gode grunner til at
staten bør selge seg ned i alminnelig kommersiell virksomhet. Plassering i
Oljefondet vil alltid gi lavere risiko i forhold til avkastning, så lenge
salget skjer til markedspris. Det er likevel ingen grunn til å godta det første
og beste budet. Staten bør sørge for å hente ut mest mulig av verdiene i
selskapene den selger.
Kommentarer
Legg inn en kommentar